"Wij zoeken in alles wat we doen de positieve energie op”

"Wij zoeken in alles wat we doen de positieve energie op”

| Angela Ponsioen

Holland West Makelaardij, een familiebedrijf dat opgericht is door opa Westmaas in 1937 en dat sinds het overlijden van vader Arie Westmaas in 2006 gerund wordt door Johan Westmaas (50) en Arie-Jan van Klaveren (43). Al ruim 86 jaar actief in het Groene Hart, daarmee zijn ze één van de bekendste makelaarskantoren in de omgeving van Alphen aan den Rijn. Zo’n staat van dienst bereik je alleen als je voortdurend meebeweegt met de tijd en met de actuele ontwikkelingen op de onroerendgoedmarkt. Lees hier verder het interview

“In de media wordt voortdurend gespeculeerd over stijgende of juist dalende huizenprijzen”, vertelt Johan Westmaas. “Die dynamiek is van alle tijden. Als makelaarskantoor vinden wij het belangrijk om in alle omstandigheden het hoofd koel te houden, want iedere markt biedt kansen voor kopers en verkopers. Het is nu juist de kunst om die te zien, voordat anderen dat doen.”

Wonen is emotie

Holland West Makelaardij verzorgt de aankoop, verkoop, verhuur of taxatie van woningen of bedrijfspanden. Dat gaat gepaard met aanzienlijke financiële belangen en met grote beslissingen die de meeste mensen slechts een paar keer in hun leven nemen. Arie-Jan van Klaveren: “De verkoop van een woning is pure emotie. Het is immers niet alleen een huis, maar ook een thuis dat in de etalage staat. Het is aan ons om dat gevoel positief te belichten en zo over te brengen op potentiële kopers. Uiteraard zetten wij daarvoor alle eigentijdse middelen en kanalen in, maar de mooiste matches zijn vaak nog steeds te herleiden tot de kern van ons vak: makelen en snel schakelen. Onze medewerkers hebben een scherp oog voor de persoonlijke situatie van onze klanten, en zijn goed op de hoogte van het beschikbare aanbod. Met die aanpak boeken wij resultaten die niet alleen gunstig, maar ook passend en duurzaam zijn.”

Zakelijk en privé

“In de markt voor bedrijfsonroerend goed spelen weer andere factoren mee”, vult Johan aan. “Daar gaat het veel meer om de harde parameters, zoals de vierkante meters, de contractvoorwaarden, de bereikbaarheid of andere functionele eisen. Je weegt dan ook verschillende opties tegen elkaar af, om de beste oplossing te kunnen bieden aan die ene ondernemer. Wij zijn erop ingespeeld dat die onderhandelingen ook wat harder zijn, simpelweg omdat deze klanten gewend zijn om zakelijke beslissingen te nemen. Het mooie is dan wel, dat zij ons na een succesvolle deal vaak ook weten te vinden als zij in de privésfeer van woning wisselen. Dat heeft ons een sterke aanwezigheid gegeven in het hoogwaardige, luxe segment.”

Uitbreiding naar Leiden

Dat wil echter niet zeggen dat Holland West alleen duurdere woningen in zijn portefeuille heeft. “Niets is minder waar”, stelt Arie-Jan. “Wij staan voor iedereen klaar – of je nu wilt kopen, verkopen of verhuren - en passen onze aanpak aan op de wensen en mogelijkheden. Een mooi voorbeeld is onze uitbreiding naar Leiden, waar we sinds 2022 het grootste huuraanbod hebben op het gebied van short-stay woningen. Deze zijn met name bedoeld voor buitenlandse studenten en werknemers van de universiteit. Dit laat zien dat wij bemiddelen in huizen en bedrijfspanden in alle prijsklassen, dus ook de goedkopere appartementen. Juist de mensen die niet bekend zijn met het reilen en zeilen op de woningmarkt, mogen bij ons op extra begeleiding rekenen. Dat zijn echt geen trajecten van pats-boem-snel-klaar. We zorgen dat alles piekfijn in orde is en dat alle stappen duidelijk zijn. Als je die mensen dan dolgelukkig op kantoor ontvangt wanneer de deal rond is, dan is onze dag weer goed.”

Jong talent en gevestigde kennis

Het team van Holland West is een andere oorzaak voor de stevige marktpositie van het kantoor. Drie jaar geleden werd het versterkt met de komst van Chris van den Berg, en ruim een jaar geleden deed ook Jop van Dijk zijn intrede. Daardoor is er een mooie mix ontstaan van jong talent en gevestigde kennis, die een frisse dynamiek met zich meebrengt. Chris zegt hierover: “Ik krijg veel vrijheid van Johan en Arie-Jan. Ze hebben me al heel snel het veld in gestuurd om ervaring op te doen. Daardoor heb ik veel meer kunnen leren dan wanneer ik achter mijn laptop was blijven zitten of aan hun handje was blijven meelopen. Niet dat ze mij zomaar in het diepe hebben gegooid. Op de achtergrond kan ik altijd terugvallen op hun vangnet van kennis en ervaring. Die controle achter de schermen geeft zekerheid, maar het dwingt me ook tot scherpte en precisie. Voor onze klanten moet alles kloppen, tot in de kleinste details.”

Discreet en betrouwbaar

Komen we toch tot de hamvraag van dit verhaal: wat maakt Holland West nu zo anders dan alle andere makelaars? De heren denken even na, totdat Johan het woord neemt: “Wij vinden discretie heel belangrijk, daarom zul je ons ook niet zo snel op een netwerkborrel of een evenement tegenkomen. We praten nooit met derden over de zaak of over onze klanten, omdat het om vertrouwelijke gegevens gaat. Nergens mag er ook maar een zweem van conflicterende belangen ontstaan, dus wij houden ons verre van ‘schimmige’ afspraken met andere makelaars. Het zijn onze concurrenten en dat willen we ook graag zo houden om onze onafhankelijkheid te waarborgen.” Arie-Jan voegt daaraan toe: “We willen niet als een pionnetje in andermans spel fungeren. Voor ons zijn eerlijkheid en transparantie heel belangrijk. Voordat we starten, willen we alle informatie over een pand boven water krijgen. Het dossier mag geen losse eindjes bevatten. Blijkt achteraf dat een gebrek aan het pand is verzwegen, of dat er niks is gezegd over een conflict met een vervelende buurman of een verworven recht, dan is het voor ons snel klaar. Vertel ons gewoon alles wat we moeten weten, dan kunnen wij daar in ons plan de campagne rekening mee houden om zo het beste resultaat te behalen. Klanten geven die openheid van zaken, omdat zij er zeker van kunnen zijn dat deze informatie bij ons in betrouwbare handen is.”

De gezichten van Holland West

Zeg je Holland-West, dan zeg je Johan en Arie-Jan. Laten we even nader met hen kennismaken aan de hand van een aantal vragen.

Alphen: stad of dorp?

Johan: “We zijn hier zelf geboren en getogen, waardoor we veel mensen kennen en een uitgebreid netwerk hebben. Op het gemeentehuis kunnen ze wel roepen dat we een stad zijn, maar in de kern blijft Alphen een dorp waar het heerlijk wonen is. Je zit dicht bij het vuur en hebt alles bij de hand: die laagdrempeligheid is prettig.”

Arie-Jan: “Ik zou zeggen: we zijn nóg geen stad. Er is wel potentie voor groei, maar dan mag er in het centrum wel nog meer geïnvesteerd worden in beleving; in licht, in groen, in water. Alphen heeft veel, maar kan nog meer worden.”

Samenwerken: tegenpolen of gelijke zielen?

Johan: “We hebben wel degelijk onze verschillen, maar tegenpolen? Nee. Ik ben meer degene die over de structuur en de processen waakt, over het juridische. Arie-Jan is soepeler en geduldiger. Waar ik zwart-wit ben in veel dingen, gooit hij het gemakkelijker over een andere boeg om zijn doel te behalen.”

Arie-Jan: “Qua werving richt ik me meer op de woningmarkt en Johan focust zich op bedrijfsonroerend goed. De verwerking doen we echter gezamenlijk, natuurlijk samen met ons Holland West team. We hebben allebei een job die we leuk vinden, en zoeken in alles wat we doen die positieve energie op. Op dat gebied herkennen we ons volledig in elkaar.”

De toekomst: stabiliteit of groei?

Johan: “Dat ons team dat inmiddels uit 9 mensen bestaat, mag leunen op vaste krachten die voor het merendeel al jarenlang voor ons werken, is een groot voorrecht. Klanten vinden in hen een vertrouwd gezicht, en dat is bepalend voor de sfeer hier op kantoor.

Arie-Jan: “Mede vanwege de uitbreiding naar Leiden is er ruimte gecreëerd voor verdere groei, uiteraard met behoud van de persoonlijke insteek. Voor ons geldt: stilstand is achteruitgang. Voor onze buitendienst kunnen wij dan ook nog wel gediplomeerde versterking gebruiken, dus herken jij je in dit verhaal over ons kantoor: kom langs!”